Varukorg Minimera varukorgen
SEK SEK EUR EUR |
Rabatt | - EUR | - SEK |
Summa | EUR | SEK |
Frakt | EUR | SEK |
Moms | EUR | SEK |
Totalt | EUR | SEK |
Standardutveckling · SIS/TK 254
När vi tar järnvägen förutsätter vi att resan blir bekväm och att vi kommer fram enligt tidtabell, och så ska det naturligtvis vara. Kommittén skapar förutsättningar för säkra tågresor genom att arbeta fram standarder för bland annat räls och hjul som är viktiga delar för samspelet mellan vagn och järnvägsspår. EU-kommissionen har genom sitt mandat M/486 "Mandate for programming and standardization addressed to the European standardization bodies in the field of urban rail" gett de europeiska standardiseringsorganisationerna i uppdrag att arbeta fram standarder inom järnvägsspår. SIS Tekniska kommitté 254 Järnvägar slogs ihop med Tekniska kommitté 583 Spårväg under 2018.
Standarderna syftar till att tågen lätt ska kunna åka över landsgränserna i Europa utan tekniska eller byråkratiska hinder. Arbetet resulterar i standarder som gör det möjligt för tågtillverkare, tågoperatörer och spårhållare att komma överens om tekniska krav på mekaniska komponenter i lok och vagnar liksom även järnvägsspår.
Standarderna gäller mekaniska produkter på lok och vagn som till exempel bromsar och boggies liksom även järnvägsspår. Till det kommer standarder för olika funktioner på tåg så som brandsäkerhet, buller, komfort och att funktionshindrade ska kunna resa bekvämt. Kommittén arbetar även med hjul till godsvagnar, spårläge och vinterförhållanden samt arbetsfordon på spår. Tidigare kommittéarbete har resulterat i standarder för aerodynamik, slipers, spårväxlar, koppel med mera.
Syfte:
Standardiseringen inom SIS/TK 254 ska främja utvecklingen inom områden som teknik, system, säkerhet och miljö för järnvägar.
Mål och strategi:
Omfattning:
Arbete inom SIS/TK 254 speglar samma omfattning som ingår i "Urban Rail" som det är definierat av CEN/TC 256:
U-kommissionen har genom sitt mandat M/486 "Mandate for programming and standardisation addressed to the European standardization bodies in the field of urban rail" gett de europeiska standardiseringsorganisationerna i uppdrag att arbeta fram standarder inom urban rail. CEN/TC 256 Railway applications ombads utföra den första fasen i arbetet som innebar kartläggning och analys av redan existerande standarder inom CEN, CENELEC, ETSI, ISO och IEC och utifrån resultatet formulera ett standardiseringsprogram där man listat vilka redan existerande standarder som behöver omarbetas för att passa urban rail, vilka nya standarder som behövs, deras omfattning och vilken prioritet arbetet bör ha. Förslaget innehåller systemstandarder, säkerhetsstandarder och tekniska standarder. Från listan med 54 förslag till standarder finner du nedan några exempel på nya/omarbetade standarder;
Detta arbete kommer att innebära nya europeiska standarder och genom att tidigt vara med i diskussionerna kan de svenska intressenterna påverka innehållet i de kommande standarderna.
CEN-CENELEC har arbetat fram en guide gällande standardisering inom området Urban Rail: Guide 26 'Railway applications - Preparation of standards for urban rail systems design, construction, manufacture, operations and maintenance' (tillgänglig för kommittédeltagare).
Kommittén skapar ett forum för svenskt agerande i den internationella standardiseringen, genom att vi aktivt medverkar i ISO samt i den europeiska standardiseringsorganisationen CEN. På så sätt kan vi driva utvecklingen av standarderna så att de främjar svenska tågoperatörer och den svenska tågindustrin. Ett arbete som skapar fri rörlighet av produkter mellan länder, vilket stödjer den svenska exportmarknaden. Standarderna underlättar därmed vid både tillverkning och försäljning av komponenter till tåg. För de som deltar är det bra att tidigt få information om vad som är på gång från ERA, den europeiska byrån för tågsäkerhet.
I kommittén samlas expertkunskap genom representanter från tågtillverkare, tågoperatörer, spårentreprenörer, intresseorganisationer, myndigheter och övriga i branschen. Standardiseringsarbetet ger deltagarna djupare insikt om standardernas krav och hur man resonerar kring dessa, vilket underlättar vid diskussion med olika parter inom branschen. Deltagarna är samtidigt med och påverkar framtidens standarder, vilket också leder till nya insikter och tidig information som kan omsättas i den egna verksamhetsutvecklingen.
Du är välkommen att delta i SIS tekniska kommitté för järnvägar. Kanske att du idag jobbar som tillverkare, tågkonsult, operatör, tekniker, på myndighet eller organisation, eller med övrigt inom branschen. Om du är intresserad av att delta, kan du kontakta oss så berättar vi mer om arbetet. Läs mer om kommittéarbete inom SIS här.
Järnvägsteknik (45) Järnvägar (14.540) Material och komponenter för järnvägsteknik (45.040) Rullande material (45.060) Räls och rälsdelar (45.080)
Jag vill gärna veta mer om kommitténs arbete.
Martin Schilke som är vice ordförande för SIS kommittee Järnväg, tunnelbana och spårväg och teknologidoktor på Trafikverket har tagit sig tid för att prata om framtiden jänväg, tunnelbana och spårväg.
Martin Schilke är vice ordförande för SIS kommitté Järnväg, tunnelbana och spårväg och teknologidoktor på Trafikverket. Kommittén skapar förutsättningar för säkra tågresor genom att arbeta fram standarder för bland annat räls och hjul som är viktiga delar för samspelet mellan vagn och järnvägsspår.
Varför är arbetet i SIS/TK 254 Järnväg, tunnelbana och spårväg viktigt?
Främst två anledningar:
Är det något särskilt spännande som ni arbetar med just nu?
Väldigt spännande inom standardiseringen är arbetet med digitala automatkoppel för godstrafik. Dessa skulle medföra en enorm effektivisering på godssidan.
Om man vill delta i arbetet vad ska man göra då?
Alla som vill engagera sig i vårt arbete är välkomna att delta. Vi nås via sis.se TK 254. För tillfället söker vi framför allt ytterligare fordonsrelaterad kompetens och kompetens inom spårvagn och tunnelbana. Standardiseringen inom SIS/TK 254 ska främja utvecklingen inom områden som teknik, system, säkerhet och miljö för järnvägar.
Gå in och läs projektbladet för SIS/TK 254 där vi berättar om fördelarna med att vara med i kommittén
Klicka här för att komma till SIS Dokuments, kommitténs digitala arbetsyta.
Har du frågor eller vill veta mer om SIS standardiseringsverksamhet? Kontakta gärna oss.
Anas Mohsen
Projektledare
anas.mohsen@sis.se
Ulrika Axmark
Projektkoordinator
ulrika.axmark@sis.se
Martin Schilke
Ordförande
Trafikverket Region Väst