Standardutveckling · SIS/TK 242
Barnsäkerhet i bil
Det finaste och värdefullaste vi har vill vi förstås skydda på bästa sätt i trafiken. Därför är det inte förvånande att projektet barnsäkerhet i bil skapar ett engagemang bland deltagarna utöver det vanliga.
Barnsäkerhet i bil är ett område där Sverige är ett föregångsland. Sverige var också initiativtagare till den globala standardiseringen på området och vi håller sekretariatet för den globala ISO-gruppen.
Standardiseringen har resulterat i världsstandarden ISOFIX ("plug and play" för bilbarnstolar, se mer ingående beskrivning nedan) och flera andra överenskommelser på området. ISOFIX har accepterats och arbetats in i lagkrav och reglementen runt om i världen och vi kommer förhoppningsvis få se en vidareutveckling av konceptet med allt smartare lösningar.
Syftet med aktiviteterna är att få till stånd ett antal överenskommelser som förbättrar säkerheten och förenklar monteringen och handhavandet av bilbarnstolar. Standardiseringsaktiviteterna omfattar främst gränssnitt/kompatibilitet, provningsmetoder och bedömningskriterier.
Från svensk sida vill vi också ta vara på alla tillfällen att sprida kunskap om fördelarna med bakåtvänt åkande för barn enligt nordisk modell. Vi vill också underlätta för konsumenter att välja adekvat barnskydd med hänsyn till en rad faktorer.
Standardiseringen är ett komplement till de lagkrav och godkännandeprocedurer som redan finns på området, men ska medverka till att dessa utvecklas på ett positivt och relevant sätt, i ett globalt perspektiv.
Aktuella frågor är användarvänlighet och åtgärder för att minska risken för felbruk, airbagavstängning, kompatibilitet och typgodkännanderegler i Europa.
Mer information om kommitténs arbete:
Deltagare 14 företag och organisationer
Axkid AB, Göteborg
Britax Nordiska Barn AB, Malmö
Dorel Juvenile Group Europe (Maxi Cosi), RD Helmond
Folksam Ömsesidig Sakförsäkring, Stockholm
Holmbergs Safety System Holding AB, Halmstad
HTS Besafe AS, Jönköping
Jollyroom AB, Torslanda
Kharma Group HB, Älta
Lek- och Babybranschen, Bålsta
NTF Väst, Göteborg
Thule Sweden AB, Hillerstorp
Transportstyrelsen Väg och järnväg, Borlänge
Volvo Car Corporation, Göteborg
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, Linköping
Visa fler
Visa färre
Internationellt deltagande
2 internationella kommittéer
ISO/TC 22/SC 36, Safety and impact testing
ISO/TC 22/SC 36/WG 2, Child restraint systems
Finansiering
Arbetet styrs och finansieras av de organisationer som deltar i kommittén. Projektavgiften beror på arbetsform och omfattning, samt antal deltagare.
Delta i kommittén
Påverka nationellt och internationellt
SIS/TK 242 samlar idag de främsta svenska aktörerna på området och har även deltagare från Norge och Finland. Det är en utmärkt utgångspunkt för att kunna agera målmedvetet och kraftfullt i ISO och även inom ECE där myndighetsregler för typgodkännanden m.m. tas fram.
Eftersom Sverige håller sekretariatet för den internationella gruppen på området (ISO/TC 22/SC 12/WG 1 Child restraint systems in road vehicles) så finns det extra stora möjligheter att delta och på köpet få ett internationellt kontaktnät. För närvarande deltar 19 länder i arbetet med ett 70-tal experter.
Ett värdefullt arbete
I kommittén samlas expertkunskap genom representanter från bilindustrin, bilbarnstolstillverkare, provningsorgan, myndigheter och konsumentföreträdare.
Förutom att vara ett forum för själva standardiseringen fungerar kommittén som en länk mellan standardisering, teknikutveckling och myndighetskrav. Det ger insikter och tidig information om kommande krav och standarder som kan omsättas i den egna verksamhetsutvecklingen.
Vill du vara med i kommittén?
Du är välkommen att delta i SIS tekniska kommitté för barnsäkerhet i bil, SIS/TK 242. Om du är intresserad av att delta, kan du kontakta oss så berättar vi mer om arbetet.
ISOFIX
ISOFIX är ett fästsystem för bilbarnstolar som bygger på en internationell standard. Standarden (SS-ISO 13216-1) har tagits fram inom den globala organisationen ISO i ett samarbete mellan forskningsinstitut, myndigheter, provningsinstitut, personbilstillverkare och barnstolstillverkare från 18 länder. Anledningen till att standarden togs fram var att man ville finna en gemensam lösning på problemet med felaktigt fastsatta bilbarnstolar, när dessa spänns fast med vuxenbälten i bilar. ISOFIX använder systemet som beskrivs nedan, istället för förankring med bilens ordinarie bälten. Både bilen och bilbarnstolen måste vara försedda med ISOFIX för att systemet ska fungera.
En del biltillverkare började införa ISOFIX-fästen i sina modeller på frivillig basis kring millennieskiftet. I USA och Kanada kom lagkrav (FMVSS, CMVSS) på ISOFIX-fästen under 2002. Inom ECE (vars reglementen tillämpas i Europa och i många länder utanför Europa) var kraven klara 2004 (ECE R14 och R44). Det innebär i praktiken att så gott som alla nyare bilar har ISOFIX.
Så fungerar ISOFIX
ISOFIX-fästena i bilar består av två fästpinnar, placerade strax bakom delningen mellan stolsdynan och ryggstödet. Pinnarna har diameter 6 mm, effektiv längd minst 25 mm, är orienterade i linje med varandra och har centrumavståndet 280 mm. Man mäter in den exakta positionen i varje bilmodell med hjälp av en fixtur som tar hänsyn till bilsätets geometri. Hållfasthetskraven innebär att fästena ska tåla ett ryck med en kraft av 10 kN (ungefär kraften av ett ton) i olika riktningar.
ISOFIX-fästena på bilbarnstolar består av en låsmekanism som passar fästpunkterna i bilen. Krav finns för att man tydligt ska kunna se när låsningen är korrekt, t.ex. genom färgskiftning till grönt och ett tydligt "klick". För att man ska kunna kombinera bilar och bilbarnstolar oberoende av fabrikat finns en geometrisk fixtur framtagen (en inverterad version av den som används i bilen) som bilbarnstolen ska passa i.
Standarden säger att fästena på bilbarnstolen ska vara av rigid typ så att bilbarnstolen ska kunna "klickas" på plats. Det är också denna typ av ISOFIX som vi ser i Sverige och övriga Europa. I USA använder man en variant (kallas LATCH) där låsen sitter fast i justerbara remmar på barnstolen, denna variant finns beskriven som ett alternativ i standarden.
Som komplement till ISOFIX-fästena behövs något som hindrar bilbarnstolen att rotera i samband med kollision. För framåtvända bilbarnstolar används oftast så kallade "top tethers" (även dessa finns specificerade i ISO 13216). Bakåtvända bilbarnstolar av svensk / nordisk typ använder vanligen stödben mot golv, alternativt stöd mot instrumentbräda vid placering i framsätet.
Ämnesområden
Fordonsteknik (43)
Fordonssystem (43.040)
Säkerhetssystem i bil (43.040.80)